VETO MAGAZINE

Veto Magazine ir neatkarīgs kultūras izdevums. Žurnāla pamattēmas ir mūzika, mode un māksla. Pieejams preses tirdzniecības vietās par 2.12 €

Boundless creativity*. Vima Vendersa lekcija LNB

IMG_9558

Foto: Kristīne Madjare

 

Lieliskais vācu jaunā viļņa pārstāvis – režisors un novators Vims Venderss (Wim Wenders) – 11. novembrī ieradās Rīgā, lai pirms Eiropas Kinoakadēmijas balvas pasniegšanas ceremonijas gan kino profesionāļiem, gan studentiem un visiem entuziastiem sniegtu lekciju par to, kā ir mainījusies filmu veidošana un kino valoda 120 gadu laikā kopš kino dzimšanas.

Vima Vendersa lekcija Latvijas Nacionālajā bibliotēkā iesākās ar ieskatu paša režisora biogrāfijā – viņš uzbūra kadrus no bērnības, kad, vēl pavisam jauns būdams, pagrabā atradis 9,5 mm projektoru. Šodien šī senā ierīce kalpo vai nu kā buraforija vēsturiskās filmās, vai kā muzeja eksponāts, bet mazajm Vimam tas bija kas pasauli satricinošs. Režisors atcerējās, ka viņš jaunībā bijis ballīšu karalis, jo varējis filmu tīt gan uz priekšu, gan atpakaļ, tā skatam paverot visai komiskas ainas. Tas Vimam un viņa draugiem bija kas absolūti jauns un nebijis.  “Tas bija brīnums, ko varējām skatīt savām acīm,” atcerējās Venderss, stāstot par savu pirmo kameru – “Super 8” astoņu milimetru kamera, ko varēja viegli pārnēsāt rokā. Kameras mobilitāte arī bija viens no tehnoloģiju vēstures un paša režisora karjeras attīstības punktiem, bez kā nebūtu radīta filma “Parīze, Teksasa”.

Ar katru gadu pieaugot tehnoloģiskajām iespējām, kļuva pieejami veidi, kā nemitīgi radīt ko jaunu un nebijušu, uzsvēra Vims Venderss. Kā piemēru viņš minēja sapņu attēlošanu filmās – ja kādreiz sapņu ainas neatšķīrās no pārējās filmas, tad viņš vēlējās radīt ko jaunu, pilnīgi atšķirīgu. Un to viņš panācis ar tehnoloģijām – tolaik Tokijā “Sony” studijā atradušies HD kameru prototipi, kuru vienīgā dienas aktivitāte bija putekļu krāšana uz savas virsmas, tāpēc režisoram tikusi dota iespēja vairākus mēnešus izmantot šīs kameras, lai eksperimentētu ar kadriem. Tas, ko varēja panākt ar novitātēm, bijis, Vendersa vārdiem sakot, “filmu veidošanas kodolfizika”.

Ar zināmu nicību Venderss pieminēja mūsdienu cilvēku, kuram ir iespējas kaut katru mirkli uzņemt video materiālus, kurus pārvērst filmās, jo šādu funkciju piedāvā pat teju visi telefoni. Tomēr līdz ar šo pieejamību tiekot zaudēta filmas valoda. Katra domas realizācija, stāsta risinājums, kameras leņķis, krāsu izvēle – tas viss pieder pie filmas valodas, bet vai šī valoda nenomirst tehnoloģiju pieejamības un filmu saturiskās kvalitātes savstarpējā karā?

Labi, ka Vims Venderss nekļuva par ārstu… vai gleznotāju (to viņš patiesi esot mēģinājis, bet abas aizraušanās ātri atmetis), jo viņa īstā vieta ir kino pasaulē. Kā apliecinājumi tam notiekti kalpo Vendersam piederošie ”Zeltas palmas zari” un “Zelta lauvas”, kā arī divas nominācijas zeltītajam “Oskaram”. Viņš ir stāstnieks, kas klejo starp žanriem, līdz galam nepiederot ne mākslas filmu, ne dokumentālo filmu pasaulei. Pēc dokumentālās 3D filmas “Pīna” (2011), viņš šogad piedāvā skatītājiem vēl vienu dokumentālu stāstu – fimu “Zemes sāls” par brazīļu izcelsmes fotogrāfu Sebastiāu Salgādu (Sebastião Salgado).

Lai gan Rīgas Starptautiskais filmu festivāls ir izskanējis, pats vērienīgākais pasākums vēl tikai gaidāms – 13.decembrī Rīgā tiks pasniegtas Eiropas Kinoakadēmijas balvas šī gada labākajiem kinodarboņiem. Patiecoties šai ceremonijai, Rīgā ir iespēja tikties ar vairākiem Eiropas un pasaules līmeņa profesionāļiem – piemēram, 12. decembrī 13.15 “Splendid Palace” būs iespējams noklausīties arī režisores un scenāristes Agneškas Holandas (Agnieszka Holland) stāstījumu par kino un TV  savstarpējo mijiedarbību un sabiedrības lomu šajā procesā.

* Boundless creativity – bezgalīgs radošums (no angļu val.).

 

Teksts: Justīne Panteļējeva

Foto: Kristīne Madjare

 

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

Informācija

This entry was posted on Decembris 12, 2014 by in Veto Magazine.

Navigācija

Instagram

There was an error retrieving images from Instagram. An attempt will be remade in a few minutes.

Twitter

%d bloggers like this: